woensdag 22 augustus 2012

Noorwegen 2012: dag 11

Deze ochtend werden we verrast door een behoorlijk dichte mist die over de Geirangerfjord hing. Toch zagen we doorheen de mist dat er een groot cruiseschip aangemeerd lag.
Tijdens ons ontbijt kwam er nog een tweede grote mastodont binnenvaren.
Ook al hebben we dit al enkele malen gezien op deze reis, toch blijft het zéér indrukwekkend.

Nadat we op de camping service gedaan hadden, zetten we onze reis verder.
Terwijl we aan een serieuze klim bezig waren, voelen we hoe de zon haar uiterste best doet om door het wolkendek heen te breken. En even later zitten we dan opeens boven de wolken! Zalig… de warmte van de zon voelen en de schoonheid van haar weerspiegeling op de bergen!
Door de zalige weersomstandigheden besluiten we de klim naar Dalsnibba te doen: dit is een tolweg van 5 km haarspeldbochten langs een grindweg. (100NOK)
En of het de moeite loont…. Een fantastisch prachtig uitzicht, enerzijds op de bergen met zijn sneeuwresten, en anderzijds op het wolkendek waaronder het Geirangerdal zich bevindt.
We keren terug naar beneden en rijden verder tot Grotli, waar we hopen een supermarkt te vinden; onze frigo is namelijk een beetje aan de lege kant L
Maar helaas, veel meer dan een hotel is er echter niet te bespeuren.
Dan beginnen we maar aan de R258 Gamle Strynefjellsvegen, sinds 1997 een nationale toeristische weg die niet geschikt is voor caravans.
Vroeger was dit de enige verbinding tussen west een oost. Het is een 27 km lange gravelweg die maar van mei tot september geopend is voor verkeer. Het hoogste punt is op 1139 meter.
Langs deze weg ligt de gletsjer Tystigbreen met het zomerskigebied van Stryn en het meer Langevatnet.

Wat we hier te zien krijgen, is met geen woorden te beschrijven, met geen foto’s weer te geven! De adembenemende uitzichten staan wel voor eeuwig in ons geheugen gegrifd.
Op sommige plaatsen langs de kant ligt nog bijna een meter sneeuw, aan de andere kant een meer dat nog half dichtgevroren ligt en met sneeuw bedekt is.
Lauren en Pascal konden het echter niet laten en hebben een sneeuwbalgevecht gevoerd.
Achter elke bocht hadden we de neiging om te stoppen en alsmaar nieuwe foto’s te nemen.
Na het uitgebreid genieten van deze wondermooie natuur, rijden we naar Stryn.

Onderweg komen we schapen en koeien tegen op de weg, en zien we hoe we enkele minuten later alweer onder de wolken zullen zitten. Toch raar om zien hoe het wolkendek precies op 1 lijn gevormd ligt.
Maar eens we in Stryn boodschappen gedaan hebben, schijnt ook hier volop de zon.
Een smal weggetje, breedte voor 1 auto, leidt ons tot aan de Sande Camping. (210NOK: bil + 2 volw, kind gratis/ nacht)
En naar goede gewoonte parkeren we onze mobilhome vlakbij het water.
We spelen Rummikub, computeren wat, spelen met de bal en genieten ondertussen van het uitzicht op de gletsjer.
De wok en bbq komen opnieuw uit de koffer en we kokkerellen heerlijk langs het Lovatnet.
Maar we kijken al halsreikend uit naar morgen, want dan staat er een heuse gletsjerwandeling op het programma. Benieuwd wat dat zal worden!