zondag 30 juni 2024

Dag 2: Portugal

Zondag 15 oktober 2023

9u ontbijt... heel uitgebreid buffet in Pousada de Viseu. We willen nog kort even genieten van deze heerlijke verblijfplaats alvorens we onze tocht verder zetten, en dus brengen we nog een bezoek aan het stadje Viseu. De kerken met beschilderde azulejos blijven ons verbazen.

Volgens onze reisbrochure van Caractère moeten we zeker het Grão Vasca museum bezoeken. En aangezien het beginnen regenen is, is de timing perfect! Het museum is vernoemd naar één van de belangrijkste schilders uit Portugal, Vasco Fernandez, die zijn atelier had in Viseu. De belangrijkste tentoonstellingen in het museum zijn de geschilderde altaarstukken die tijdens de renaissance voor de kathedraal van Viseu werden vervaardigd.
De kathedraal zelf konden we helaas niet bezoeken aangezien er een eredienst plaatsvond. Buiten wat kleine leuke straatjes heeft Viseu niet veel te beiden. We eten hier nog een kleine lunch alvorens we ons volgende hotel opzoeken.

Onderweg zien we een bord staan met een interessante bezienswaardigheid. Dus rijden we naar Santa Eufemia in Paranhos de Baira. Het Santuário de Santa Eufemia is een gebedsplaats die op één van de verschillende pelgrimsroutes van de streek ligt. Het ligt op een indrukwekkende plek van waar je een prachtig uitzicht hebt op de omgeving.

Vandaar zetten we onze tocht verder naar Seia. Hier bereiken we na een stevige klim het museum de Pão: het broodmuseum. "Moet dit echt zo hoog liggen om lekker brood te kunnen maken?" vraagt Lauren zich af. Het museum vertelt zowel over de geschiedeins van het brood als over het hele proces van zaadje tot brood. Vanuit de bar genieten we van een lekkere thee met een prachtig uitzicht over berg en dal.

Rond 17u30 is het dan tijd om ons naar Casas da Lapa te begeven. Volgens de informatie die we kregen, wordt het een pittig en vooral smal laatste stuk bergop. Iets dat we nog willen doen voor het donker wordt. En, ja hoor... pittig, steil en vooral heel smal is de exacte omschrijving van de weg om tot bij het hotel te komen. Anderzijds ... de view vanuit de auto was fantastisch! Met kloppend hart en knikkende knieën stap ik op de parking uit de auto. Moeten we dit stuk echt nog 3 keer doen? De dame aan de receptie stelt ons gerust: "Hoe meer je doet doet, hoe breder de weg lijkt te worden." We zullen wel zien...

Vanavond eten we in het restaurant van het hotel. Er wordt standaard een 5 gangen menu geserveerd met aangepaste wijnen.

Bij aankomst op de kamer worden we nog verwent met een drankje van het huis: PortoTonic. Een heerlijk drankje om te toasten op een tweede geslaagde dag van onze reis.

Om 20u is het dan tijd voor het diner:

- Huisgemaakt brood met olijfolie en bonen humus

- Kaas/tomatenpastei op een bedje van groentjes

- Courgetteroomsoep met gesauteerde courgette

- Bacalhau op wijze van de chef met spinazie

- Crême Brulée

Na het eten maken we nog een korte wandeling door het dorp, de bochten gaan memoriseren. Terug op de kamer bereiden we nog onze uitstap van de volgende dag voor alvorens we onze oogjes dicht doen.