zondag 30 juni 2024

Dag 1: Portugal

Zaterdag 14 oktober

Lauren en ik gaan voor het eerst samen op reis. In juni gingen we langs bij het reisbureau Caractère en boekten we een fly & drive naar Portugal, meer bepaald de Douro streek.

Vandaag is de dag van vertrek. We hebben onze vlucht omstreeks om 10u30 naar Porto, waar we kort na de middag landen. Met een shuttlebus worden we naar het kantoor van Hertz gebracht waar we onze huurauto oppikken. Nu kan onze trip écht beginnen! De zon is van de partij, dus onze eerste dag kan alvast niet meer stuk.

Maar wat gaan we juist doen vandaag? Geen idee! ... Misschien moeten we een stukje Porto meepikken. Ik zoek de topattracties van de stad op en kom al snel uit bij boottochten op de Douro. Lijkt ons een top idee om mee te beginnen. De GPS begeleidt ons naar de Caie de Gaia. Op de eerste boot die we tegen komen, van het Ferreira Portohuis, stappen we aan boord. De boot vaart langs de 6 bruggen van Porto. De Ponte Dom Luís I, de ijzeren brug, is de belangrijkste en meest gekende brug van de stad. Deze werd gebouwd in 1880 door de Belgische Théophile Seyrig, een voormalig leerling van Gustav Eiffel en is vernoemd naar de toenmalige koning van Portugal. De brug bestaat uit twee wegdekken die 44 meter boven elkaar liggen.

Even verderop varen we onder de Ponte Maria Pia. Deze is gebouwd in 1877 naar een ontwerp van Gustav Eiffel. De boog, die 160 meter overspant, was toen de grootste ter wereld. De totale lengte van de brug is ruim 350 meter. Nu is deze enkelsporige spoorbrug niet meer in gebruik maar toch blijft de Maria Pia-brug behouden als monument.

Behalve de Ponte Dom Luís I, de Ponte Maria Pia en de Ponte de São João zijn er nog drie bruggen van Porto naar de overkant van de rivier: de Freixo-brug, de Infante-brug en de Arrábida-brug.

Na de boottocht nemen we de kabelbaan die ons helemaal tot het bovenste dek van de Ponte Dom Luís brengt. Daar staat een prachtig klooster, maar helaas hebben we geen tijd om dit te bezoeken. We wandelen over de brug naar de andere kant van de rivier. Via de kathedraal Sé do Porto wandelen we via pittoreske straatjes terug naar de oever van de rivier. Tijd om van het mooie uitzicht te genieten bij een welverdiend drankje.

Op de terugweg naar de auto nemen we nog vlug een kijkje in het Portohuis van Sandeman en proeven we een pastel de bacalhau in de Casa Portugueso. De bijhorende portoproeverij laten we aan ons voorbij gaan. Tijd om richting het hotel te rijden.

Maar onderweg houden we nog even halt in Válega. De Válega-kerk is een echt meesterwerk van de schilderkunst van tegels. Ze behoort tot één van de meest opmerkelijke kerken van Portugal. Een stop die zeker de moeite waard is!

Válega kerk

Een uurtje later komen we dan aan in Pousada de Viseu, een prachtig hotel met een megagrote chique kamer. Aangezien het ondertussen al iets na 20u is, besluiten we om in het restaurant van het hotel nog iets te eten.

Ik sluit de dag af met het schrijven van dit verslag. Morgen is er een nieuwe dag met een nieuw verhaal!