donderdag 4 juli 2024

Dag 8: Midsommar 2024 en meer ...

Dinsdag 25 juni 2024

Vandaag moeten we extra vroeg uit de veren. 6u15 worden we gewekt. We hebben exact 1u de tijd om te ontbijten, een lunchpakket te maken en ons klaar te maken. We moeten een half uur voor vertrek in Oskarshamn aan de boot zijn, die ons naar het onbewoonde eiland Blå Jungfru zal brengen. de boottocht duurt 1.5u.

Hoe meer het eiland nadert, hoe mooier de rotsformaties worden. Bij aankomst op het eiland krijgen wee eerst een woordje uitleg van een gids/parkwachter. En dan zijn we klaar voor de wandeling. De rode pijlen duiden het pad aan dat volledig rond het eiland gaat. Boven op de top is er nog de mogelijkheid om een extra, blauwe lus te wandelen.

Het begin van de wandeling leidt ons naar het vuurtorentje. Van daar stappen we verder naar het keienstrand. Even verderop komen we aan een havenplaatsje waar ooit, lang geleden, steenontginning gebeurde. Hier tref je ook nog restanten aan van een oude spoorweg die gebruikt werd om stenen van het land in de boot te krijgen. Op het strand aan deze haven liggen prachtige exemplaren van keien! De verschillende kleurstructuren zijn bewonderenswaardig mooi. Nathalie maakt hier een fotogeniek steentorentje, maar een steentje meenemen als souvenir zal niet lukken. Dit mag je absoluut NIET doen! Er wordt beweerd dat dit ongeluk brengt. Dus doen we het ook niet.

Verder op de wandeling komen we het grote labyrint tegen (= te groot om op foto te krijgen). Een dame was zo geduldig om het volledige labyrint uit te stappen. Maar wij wandelen verder naar de top. Wat een adembenemend uitzicht over de Kalmarsund hebben we hier! Genieten is de boodschap!

Na een snelle lunchpauze zetten we onze tocht verder. Nog geen 200m verder botsen we op een dilemma: de extra blauwe lus nog doen, die ons toch nog naar een paar bijzondere bezienswaardigheden brengt, of al richting boot stappen? Time check: nog 50 minuten.

We besluiten de blauwe lus erbij te nemen. We werden reeds bij aankomst op het eiland verwittigd dat hier moeilijke steile stukken inzitten, maar we gaan met veel plezier de uitdaging aan. We komen onderweg de jungfrukammaren tegen alsook de reuzegrote overhangende rots. Bij de pijl naar de "kyrka" besluiten we wijselijk om deze links te laten liggen. Nathalie dacht dat we verder op het rode pad zouden uitkomen, maar neen hoor, we komen terug op de top uit waar we 30 minuten tevoren vertrokken waren.

"Oh my God!" ... Dit betekent dat we nog amper 20 minuten hebben om 800m af te leggen, nog redelijk wat hoogtemeters op zeer oneffen terrein. Een klein (of eerder groot) paniekske overvalt ons. We willen die boot voor geen geld missen!

Onderweg komen we nog de prachtige badplaats Lervik tegen, waar de roze granieten rotsen liggen te baden in het zonlicht. Jammer maar helaas is er geen tijd meer voor foto's. Het laatste half uur hebben we echt op een drafje afgewerkt maar ... we did it!  3 minuten voor vertrek stappen we aan boord van de boot. De boot wacht uiteindelijk 5 minuten langer, want 4 passagiers zijn niet komen opdagen.

Op de terugweg houden we nog halt in Brockara waar nog een supermooi oud houten kerkje met aparte klokkentoren staat. Maar voor we naar huis gaan, hebben we toch wel een fika verdiend. In Alstervik, met uitzicht op onze rivier de Alsterå, genieten we van een overheerlijke wafel met sylt och grädde.

De laatste stop is de supermarkt en daarna is er alleen nog maar puur genieten van rust en zon op het terras.