maandag 31 augustus 2015

Elliot in Scandinavië: dag 11

Zaterdag 15 augustus

Ik lig al heel vroeg wakker van de hevige wind. Hier op het hoogplateau waar we staan gaat hij echt wild tekeer en schommelen we lichtjes heen en weer. 100% op mijn gemak voel ik mij toch niet. Om half 7 neem ik uiteindelijk mijn schrijfblok en schrijf ik het verslag van de vorige 2 dagen en dit doe ik vanuit mijn bed met zicht op de bergen. Wel jammer dat ik meer en meer wolken zie opkomen, want er staat een fietstocht in Rondane gepland. Maar eerst wentelteefjes klaarmaken als ontbijt.                
Op weg 27, de Rondane toeristenweg, parkeren we ons op 1 van de eerste parkings. Hier worden de drinkbussen gevuld, fietsen in gereedheid gebracht en weg zijn wij. Met een donkere wolk boven ons hoofd vertrekken wij in zuidelijke richting, tegen de wind in. 
Al snel verdwijnt de grote wolk boven ons hoofd en fietsen we met een stralend zonnetje in een super prachtig Noors decor. En alweer zeggen we tegen elkaar: “dit is één van de mooiste fietstochten die we al gemaakt hebben”. We rijden zo’n 35 km tot in Atnbrua en keren ons hier terug. Onderweg stoppen we op verschillende plaatsen om wat foto’s te maken. 
En wat vliegt de tijd snel; het is al 15u30 als we terug bij Elliot aankomen. We installeren ons met tafel, stoelen, kampeervuurtje en BBQ buiten en kokkerellen er gezellig op los. 
Na het eten en de afwas trekken we nog onze stapschoenen aan en maken we nog een wandeling naar de fallfossen. Het pad loopt grotendeels door berkenbos met als bodembedekking rendiermos. Alweer een mooi decor…
Aan de waterval wassen Pascal en ik de drinkbussen eens goed uit!
Het is na 20 u als we terug zijn. Dit was een zéér mooie sportieve dag. Tijd om een slaapplaats te zoeken… Maar deze hadden we eigenlijk al gezien tijdens het fietsen, namelijk net voorbij Nesset op een parking langsheen weg 27, met uitzicht op de Atna rivier. De schaapjes komen nog even slaapwel zeggen op de parking, ik schrijf nog mijn verslag en dan gaat het licht uit.

1 opmerking: