zondag 18 augustus 2019

Lapland 2019: dag 11

Dinsdag 16 juli

Vandaag zijn we vroeg uit de veren want er staat een lange verplaatsing op het programma.
Na het ontbijt doen we nog service op de camping en dan verlaten we Finland en rijden we richting Abisko.

Onderweg begint het te regenen; als het dan echt moet regenen misschien inderdaad best vandaag terwijl we rijden.
Een 30 tal km voor Kiruna staat er een meisje in de gietende regen te liften. Pascal houdt halt om haar een lift aan te bieden.
Haar doel is de luchthaven van Kiruna. Onderweg er naartoe praat ze wat over haar reiservaring in Noorwegen en Zweden.
Nadat we haar afgezet hebben op de luchthaven rijden wij verder naar het centrum van Kiruna.
We zijn zo benieuwd naar hoe de nieuwe stad eruit ziet. Voor wie het nog niet weet... de stad Kiruna wordt sinds 2013 verhuisd omdat het delven van ijzererts in de mijn voor instortingsgevaar van de huidige huizen kan zorgen.
Maar onze teleurstelling is zéér groot!
Op 5 km van het oude centrum zien we redelijk wat nieuw huizen staan; ook de oude toren van het stadhuis zie ik reeds staan pronken aan een nieuw stadhuis-in-wording, maar verder is er niks te zien. Alles in het centrum ziet er nog bijna net zo uit als 5 jaar geleden. Het oude stadhuis is deels afgebroken en rond bepaalde huizen in 1 straat staat een grote afsluiting met de logo’s van LKAB. Zij zijn dan ook de grootste financierders van deze hele operatie.

Een 3-tal grote panden zullen in hun geheel verhuisd worden, waaronder de kerk. Hiervoor moeten wel eerst nieuwe wegen aangelegd worden, maar de techniek die ze zullen gebruiken weten ze zelf nog niet. Verder worden er huizen afgebroken en op de nieuwe plek heropgebouwd en andere huizen zullen gesloopt worden. Hiervoor krijgen de eigenaars de huidige marktwaarde + 25% extra om een nieuwe woonst te bouwen.
Tegen 2033 zou alles moeten rond zijn, maar wij komen dus duidelijk véél te vroeg kijken!
(Tot over een paar jaar!)

We rijden dan maar verder door naar Abisko.
Het landschap wordt er alleen maar mooier op: een meer, bergen en besneeuwde toppen.
Je voelt dat je in de buurt van Noorwegen komt.

Bij aankomst gaan we een kijkje nemen in Abisko Naturum waar we alle nodige informatie omtrent alle bezienswaardigheden en wandelingen terugvinden. In het nabijgelegen hotel vinden we de info omtrent de begeleide middernachtzonwandeling; deze kunnen we alleen vanavond of donderdagavond doen. Op woensdag wordt ze helaas niet georganiseerd. En op donderdag is ze al volzet. Het goede nieuws is dat je zonder gids ook de lift naar boven kan nemen en de wandeling alleen kan doen.
En dan maar hopen dat het donderdagavond beter weer is want vanavond blijft het maar regenen.
We zullen snel gaan slapen, vrees ik, en hopen dat het morgen beter wordt zodat we wat van de schoonheid van het nationaal park kunnen genieten.