zondag 18 augustus 2019

Lapland 2019: dag 16

Zondag 21 juli

Oeps! 9u48 als ik wakker word. Lang geslapen dus. Het kan maar deugd gedaan hebben!
Na het ontbijt rijden we, voorzichtig achter het rendier,  de berg af naar Gällivare en doen er boodschappen.
En dan gaat het naar Muddos National Park. Even voorbij Porjus verlaten we de E45 en brengt een 10 km lange onverharde weg ons naar de parking van het park.
We doen er wat krachten op, trekken onze wandelkleren aan en vertrekken. Veel verschillende mogelijkheden zijn er niet.
De kleinste wandeltoer is al 24 km lang. We beslissen 8,5 km te wandelen tot een mooi uitzichtpunt en dan terug te keren.Ons pad loopt volledig door het bos. Muddos is dan ook bekend om zijn Storskog.

Op ons pad liggen er bijzonder veel elandenkeutels, maar de producenten hiervan komen we vandaag spijtig genoeg niet tegen. Na 8,5 km komen we bovenop een top bij een uitzichtpunt vanwaar we een relatief mooi zicht hebben op een kloof die uitgesleten werd in de ijstijd.

Op de terugweg houden we even halt bij een meer.
Pascal trekt er zijn kleren uit om zich te verfrissen in het meer.
Ik steek mijn voetjes even in het frisse water.

Na bijna 5 u stappen zijn we terug op de parking. We rijden de onverharde weg terug af en parkeren beneden aan de stora Luleåälven waar we ook de nacht zullen doorbrengen.

We zitten momenteel nog op ongeveer 2600 km van huis en 1700 km van Kopenhagen.
De volgende dagen zullen we toch wat kilometers moeten vreten, vrees ik.
Maar hopelijk toch nog wat genieten van Zweden ook.