woensdag 8 september 2021

Zweden-Noorwegen 2021: dag 13

Woensdag 28 juli

Het heeft een hele nacht afwisselend geregend en water gegoten. We hebben dan ook niet op de klok gekeken en zijn pas om 9u15 opgestaan.

En het regent nog altijd. Een uitstap naar Finse zit er helaas niet in, de kans dat we daar in de wolken zitten en niks zien is té groot. We zullen nog eens moeten terugkeren om naar Finse te gaan. Daar we toch voldoende tijd hebben, bak ik pannenkoeken als ontbijt en ondertussen wordt er naar de tijdrit van de Olympische Spelen gekeken.

Na het ontbijt maken we ons klaar om verder ter rijden. Onderweg zien we wel wat er op ons pad komt. Hier en daar houden we even halt om toch een foto te nemen, ook al zeggen deze niet zoveel als er bewolking is.

In Dyranut vinden we een plaatsje om Elliot te parkeren. Ondertussen is het gestopt met regenen. De wolken zien er nog steeds dreigend uit, maar we besluiten om het erop te wagen. We trekken onze wandelkleren aan met daarboven regenkledij. We trekken de weide natuur van het hoogplateau Hardangervidda in. Onderweg komt de zon zelfs van achter de wolken piepen. Hoe prachtig kan de natuur toch zijn? En... hoeveel geluk kan je hebben?

De weidsheid, uitgestrektheid kan door geen enkele digitale lens vastgelegd worden, alleen ons oog kan deze pracht aanschouwen. Na 4,2 km zetten we ons even op een steen neer en genieten we van een snack en een drankje. Aangezien hier geen rondwandelingen mogelijk zijn, wordt het dus dezelfde weg terug. Uiteraard heb je een totaal ander zicht dan tijdens de heenweg. Toch proberen we door middel van korte filmpjes en panoramafoto's de schoonheid van dit Noorse landschap weer te geven.

We hebben het ooit al gezegd, en we blijven het zeggen: Noorwegen is het mooiste land van Europa! Als bij wonder heeft het amper gedruppeld tijdens de wandeling. Wat ben ik ontzettend blij dat ik van de pracht en praal van dit hoogplateau mocht genieten vandaag… zonder nat te worden!

Na onze wandeling hebben we precies een hongerke, dus gaan we in de turisthytta een homemade hamburger met gebakken aardappeltjes eten. En of dit smaakt…

Tijd om onze weg over het plateau verder te zetten. Zicht op hoge bergen, diepe valleien, gletsjers en prachtige vlaktes met meertjes wisselen elkaar af.

Volgende halte wordt de Vøringfoss, een gigantisch grote waterval. Het water dendert er in vrije val maar liefst 145 m naar beneden. Tijdens onze eerste reis naar Noorwegen hebben we deze ook al gezien, maar blijkbaar is hier veel veranderd. Architect Carl-Viggo Hølmebakk heeft er een fantastisch mooi uitzichtplateau ontworpen van waar je de waterval van verschillende kanten kan aanschouwen. Een mooi staaltje architectuur midden in de natuur maar vooral met respect voor de natuur.

Daarna wordt het stilaan tijd om een mooi plekje te zoeken voor de avond en de nacht door te brengen. Maar eerst zetten we ons nog even aan de kant om de vliegkunsten van een arend te aanschouwen. Deze vliegt zeer majestueus rond langs de kant van de fjord, prachtig om te zien. Onze slaapplaats vinden we op de weg naar Ulvik op een parkeerplaats waar vroeger de auto’s in de wachtrij stonden voor de veerboot. Met een mooi zicht op de Hardangerfjord kunnen we deze super geslaagde, toch nog actieve dag afsluiten.

En nu nog enkele gefilmde sfeerbeelden van de dag...

Maar net toen ik mijn pyjama aandeed, hoorde ik de buurvrouw iets roepen en zagen we andere kampeerders naar de rand van de kade lopen. En toen merkten we het ook, er dook iets op uit water.. bleek dit een mini walvis te zijn die daar rondzwom. Alweer iets uniek dat we mogen beleven hebben. En dan is het...bedtijd.