woensdag 8 september 2021

Zweden-Noorwegen 2021: dag 9

Zaterdag 24 juli

We ontwaken na 9u… Heerlijk geslapen. Na het ontbijt rijden we met de mobilhome tot in Rättvik en zoeken er ons een parkeerplaatsje. Te voet gaan we naar de camping waar we fietsen gaan huren voor 1 dag. We starten met een klein stukje van de Siljansleden te fietsen, maar dit pad loopt niet echt naast het meer en heeft dus geen mooi panoramisch zicht. Aangezien we ook maar 3 vitessen hebben, gaat het bergop fietsen heel moeizaam. We besluiten dan maar om terug te keren naar Rättvik. We gaan eerst in het dorpje in de boekenwinkel nog wat extra leesboeken kopen voor thuis. Dat brengt ons totaal nu op 19 nieuwe boeken. Nadat we deze in de mobilhome gelegd hebben, gaan we eten in Sjövillan, een mooi restaurant gelegen aan het Siljanmeer met prachtig zicht op de lange wandelpier. Dit kenden we reeds van vroeger en dus wisten we dat hier goed is!

Nu de batterijen opgeladen zijn, kunnen we beginnen aan de echte fietstocht: Dalhalla Rundan. De eerste halte is de kerk van Rättvik met zijn 87 kerkstallen.

De hele fietstocht tocht is 26 km en slingert van het ene kleine dorpje naar het andere. Het gaat over de asfaltwegen, langs onverharde wegen en door de bossen helemaal tot aan het openluchttheater van Dalhalla. Deze plek kennen we reeds als onze broekzak! Onderweg stoppen we regelmatig voor een mooi fotootje als herinnering aan deze mooie dag. Ook tijdens deze tocht gaat het serieus bergop en bergaf… redelijk zwaar met onze huurfietsen, maar toch zijn we superblij dat we deze tocht kunnen maken hebben. Terug aangekomen in Rättvik hebben we echt wel een drankje verdiend!

We gebruiken de fietsen nog om boodschappen mee te doen, brengen deze naar de mobilhome en dan is het tijd om de fietsen terug af te geven op de camping. En daarna is het ook meteen tijd om terug te keren naar Dalhalla voor concert nummer 2. We hebben net als gisteren plaats nummer 3 op de camperparking. Een stukje eten, ons klaarmaken en weg zijn wij… Vanavond treedt Måns Zelmerlöw op. Ook nu weer heel weinig volk wat toch bizar aanvoelt. Klokslag 20u komen de muzikanten het podium op en begint de show. Er was merkelijk meer ambiance dan gisteren, maar het repertoire van Måns is dan ook iets meer poppy dan dat van Jill. De ene hit na de andere passeert de revue en er wordt dan ook meegezongen en gedanst. Super mooi optreden! Echt van genoten! Ook hier mocht het voor ons wat langer duren alhoewel we niet mogen klagen; Måns en co is 3 keer terug gekomen voor biss nummers te spelen.

Volgens eigen zeggen hebben ze dit nooit eerder gedaan, maar ze genoten er zelf zoveel van om terug voor publiek te kunnen optreden dat ze het met veel plezier deden. Voor Måns was het altijd al een droom om eens een eigen optreden in Dalhalla te kunnen geven en nu was het dan eindelijk zover. Met andere woorden het was een superervaring voor iedereen!

We sluiten de avond op dezelfde manier af dan gisteren: iets drinken en naar de opgenomen filmpjes van het concert kijken.