maandag 12 september 2022

Zweden 2022: dag 7

 

Dinsdag 28 juni 2022

03u45. De eerste aangekondigde regendruppels vallen op het dak. Op een paar minuten tijd schakelt de intensiteit toch een paar versnellingen hoger. Ik sta op om alle dakraampjes af te sluiten. Ondertussen maak ik me al wat ongerust omdat we op gras staan. “Dat kan geen kwaad”, zegt Pascal, en draait zich om, waarna hij verder slaapt. En ik blijf maar verder piekeren. Uiteindelijk, wanneer het echt heftig begint te regenen, staan we toch op en verzet ik de mobilhome naar de asfaltparking wat verderop. Daar slapen we gerust verder tot 9u.

Geen haast vandaag, het is toch geen mooi weer. Onderweg naar Oskarshamn houden we halt in Åseda. We gaan er in het informatiecentrum een boek over “Natur och Kultur i Uppvidinge” kopen. Het is een heel mooi geïllustreerd boek dat je naar alle hoeken en bezienswaardigheden in Uppvidinge kommun leidt. En nu we daar ook ‘inwoner’ zijn, mag dit boek niet ontbreken in onze collectie!




In de konditori lopen we Emma nog tegen het lijf. Helaas was ze gehaast… Na een kop koffie/tee met uiteraard een kanelbulle, rijden we verder. Net voor het binnenrijden van Oskarshamn doen we boodschappen. Onze slaapplaats vinden we aan de rand van de haven op een mooie nieuwe parking voor motorhomes. Na het middageten trekken we het centrum in. Alweer bezoeken we hier een zeer mooie kerk! Verder heeft het stadje op het eerste zicht niet veel te bieden. Jammer…

Oskarshamn

Ik kan niet wegsteken dat ik wat teleurgesteld ben. Ik heb nog 1 tip uit een brochure onthouden: konditori och bageri Nilssons. Hij zou tot één van de betere patissiers van de wereld behoren. Daar moeten we dus zijn voor een heerlijke kop koffie, chai latte en gebak. Tijdens de wandeling terug zie ik in de Slottsgatan een paar mooi oude huizen staan. Maar ze lijken wat “onbereikbaar” te zijn. We stappen dan nog maar een extra rondje en belanden uiteindelijk waar we moeten zijn. Een prachtig steegje met heel oude huisjes in allerhande kleuren! Het oude Oskarshamn laat zich hier in al zijn glorie zien. Fantastisch mooi om onze stadswandeling mee af te sluiten. 

Terug in de mobilhome doen we het rustig aan alvorens we aan het avondeten beginnen. Met een late avondwandeling langs het water sluiten we deze druilerige dag af.

Alhoewel… tijdens de wandeling zien we plots de boot naar Gotland liggen. En daar krijg ik het zot idee om eens de oversteek te maken voor een paar dagen! Dus eens terug in de mobilhome boeken we onze boottickets voor morgen! (+/- 540€ h/t voor 3 pers + camper)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten